Monday, October 3, 2016

~ O Positif ~

Assalamualaikum

Image result for sejarah darah o positif
Serius aku tak faham doh!
Aku sangat tertarik dengan tajuk hari ni. Huh, aku insan yang lemah bila tgk darah! Tapi insan yang lemah dengan darah ni nk bercerita mengenai golongan darahnya. Boleh ke macam tu? Ahah!!

Awal tahun ni iaitu dalam bulan Januari macam tu pejabat aku buat aktiviti pemeriksaan kesihatan kat Klinik Kesihatan Kapit. Pemeriksaan menyeluruh katanya. Kat situ, aku request jugak nak cek kumpulan darah. Aku thu kumpulan darah aku ni O tapi tak thu pulak darah O ni ada banyak jenis. Selain itu, aku buat jugak pemeriksaan khas untuk orang perempuan yang dah kawen (Pap Smear), dan UPT.

Esoknya keputusan keluar. P la ambik keputusan sambil kena jumpa doktor.
Kumpulan darah : O Positif
Pregnancy : Negatif (Padahal aku dah thu awal2) Kahkahkah
Papsmear : Belum dapat keputusan. Tggu 3 bulan kata nurse tersebut tapi sampai lani aku x follow up. Sebab nurse tu kata kalau test turn something wrong, dia akan call. Means takdak masalah la tu. inshaaAllah
Tekanan Darah : Ok
Kolesterol : Tinggi sikit tp dah turun daripada tahun lepas. keep working on epal ijo, eh da kaitan ke? (Sebenarnya aku pulun makan buah epal ijo & anggur hijo 2 3 hari sebelum g klinik) Hehehehe..

Image result for sejarah darah o positif
So, aku adalah termasuk dalam golongan mereka yg boleh menderma ke semua kumpulan darah. Konfem darah O+. Bangga sekejap tapi aku belum boleh nak menderma. Pertama sebab hari nk derma tu aku cuti pulak. So tak dapat nak cek sama ada aku layak dak nak menderma darah.

Image result for sejarah darah o positif

Dr. Peter J.D'Adamo siap perkenalkan buku berkaitan dengan makanan yang sesuai dengan kumpulan darah. Bukunya bertajuk "Eat Right For Your Type" diterbitkan pada tahun 1996. Jujurnya aku pun tak pernah baca buku tu. Tapi banyak2 aku google, dema duk sebut nama dia ja. Cer try p sini http://www.dadamo.com/ untuk semakan. Kalau tak dapat, uol boleh taip nama dia n search google. Masuk terus ke Welcome to the Blood Type. Banyak info bleh dapat kat situ.

Bagi yang berdarah O, marilah sambung baca apa yg aku dapat daripada website tu. Jeng jeng jeng!
**** Memiliki sistem imunisasi tubuh yang tinggi berbanding golongan darah yang lain. ( Mungkin jugak sebab aku jarang demam, jarang juga selesema).
**** Mudah mengadaptasi pelbagai makanan ( Mungkin, sebab darah ke aku yang jenis makan tak memilih? Ya, aku boleh makan semua benda yang orang lain tak lalu, tapi aku lalu ja. OMG!! Kecuali sayur, huh!!)
**** Untuk mengatasi tekanan, sila erobik (Oh, aku suka erobik!)
**** Makanan kegemaran - daging dan yg berprotein tinggi( Ada jugak sayur yang aku makan)
Image result for sejarah darah o positif
Sifat2 orang yang berdarah jenis O katanya. Aku ada #Patient & #Strong ja kot. Hahah
Image result for sejarah darah o positif

Image result for sejarah darah o positif
Itu jelah yg aku nak share hari ni. Berkaitan darah O Positif saje ye kawan2. Lain Hari kalo ada masa lagi, aku kaji darah jenis lain pulak deh.

Adiosss

~ Still in Kapit Nan Sentosa~
Doakan saya cepat dapat tuka ye. Makseh.

No comments:

Post a Comment