Tuesday, December 13, 2016

~The Story Of My Best Friend Forever~

Assalamualaikum dan Salam Pagi Selasa,







Aku, As, Wada, Azi dan Fizah berkenalan ketika kuma di PASTI Bukit Nambua. Kholik, Zimah dan Cik Gee pulak berkenalan dengan aku ketika di sekolah rendah iaitu SKPA. Yes, 15 tahun sudah berlalu. Dan kuma ber8 masih bersahabat, masih ada dalam grup Whatsapp, ada masa dan ketika masih berjumpa juga walaupun sekadar berlaga pipi dan bersalaman. Hakikatnya kuma sentiasa berhubungan melalui aplikasi Whatsapp yang aku tubuhkan beberapa tahun lepas. Yes, kuma adalah generasi yang masih mentah menggunakan aplikasi yang canggih.







Dalam byk2 teman, dema ni sajalah yg selalu ada time aku susah, time aku agak senang lani. Dema ni jugak la yg byk menegur, byk bagi nasihat, byk mengkritik jugak. Dema ada time aku sakit, dan ada time aku sihat. Hakikatnya dema selalu ada untuk aku.







Lani,semua dah terikat dengan komitmen masing2. Komitmen kerja, komitmen keluarga. Tak dinafikan, komitmen tersebut mengekang kuma dari berjumpa dan bertemu 4 mata. Sebab tu lah, wujudnya ❤ 8 OF US BFF ❤ sebenarnya untuk menggantikan masa pertemuan kuma yang byk tergendala dan terencat gara2 komitmen masing2.

Berapa thun kuma merancang reunion tapi tak pernah sekali pun menjadi. Bayangkan aku ketika itu kerja di Sarawak, As di Sabah, Fizah di Labuan, Wada di Melaka, Cik Gee di Penang. Hanya Azi, Zimah dan Kholik saja ada di sekitar kampong. Yes, walaupun dema duk di kampong, dema jugak sangat jarang bertemu 4 mata. Masing2 bz dengan keja dan rumahtangga.

Story yang aku nak cerita ni adalah kisah mengenai bagaimana kuma ber8 berkumpul beberapa hari lepas. Kuma yang terkekang dek kerjaya hujung tahun bersama tekanan kerinduan teramat mengambil keputusan untuk balik kampong. Kebetulan, aku balik kampong utk ambik kereta. Wada pun balik gara2 rindukan kampong halaman dan rumah hijaunya. As pulak sedang menikmati cuti sekolah. Fizah balik dari Labuan untuk memulakan kerjayanya yang tertangguh selama 3 tahun kerana mengikut suami ke Labuan. Zimah, Azi dan Kholik juga meluangkan waktu dema yang berharga itu gara2 kuma. Dan paling special adalah Cik Gee. Sbb venue reunion kuma tersebut adalah di rumah dia yang kebetulan ada Walimatul Urus adindanya. Alhamdulillah syukur sbb Allah masih bg peluang kpd kita untuk berkumpul begini.

Eh, mari lah kita layan gamba yang sempat aku snap dan selwefie itu harus untuk mengabadikan kenangan kuma yang jarang2 terjadi ni. Haha....


Aku di bilik pengantin daaa
Dari kiri : Cik Gee, Azi dan Kholik
Azi dan Syed-adik Cik Gee
Azi, As, Wada dan Iman
Azi, As, Kholik, Fizah, Wada, Zaquan dan Iman
Mak buyung Zimah in da house!! Lambat sikit dia join kuma. Better late than never!!
As


Zimah

Kholik

Azie


Cik Gee~ Ampunn..camera x anti shock!!

Wada dan Fizah sipi2
Mission Accomplished!! Ber8 captured!! Siap bersama pengantin lagi.


Suami2 BFF~ Abg An(CikGee), Sapit(Wada), Bad dan Abg Salim(As)
Wan dah balik kot time ni. Shidi x join knuri pun sbb keja. Kholil masih di Labuan. Uhuk!!
Eh!! Tiba2 tersnap sekali pengantin pulak!! Iman, why so hensem??
Mana anak2 hat len ne?? Ligat kemain lg dema ne...
Dema ni? Tentu sekali bukan BFF. Tapi dia request nak jadi BFF kuma. Helo, awk belum cukup syarat ye Farid. Farid adalah kenalan FB aku dan kwn2. haha..selalu berkheli di FB dalam bahasa Kabuna. Ok, sila ketawakan dia!!
Mariana...senyum la sikit!! Ikan Shrek, selamat berkenalan. Haha..lupa nama sebenar awk dear..sob2!
Lastly, selamat pengantin bru Shimah. Semoga berbahagia selamanya.
Terima kasih sbb bg peluang kuma ni menumpang venue aka pelamin angan2 untuk kuma berselwefie.
Jasa mu laki bini sangat kuma hargai. Alhamdulillah, smg murah rezeki mu deh!
Gambar yang ada lagi ceria setakat itu sahaja lah. Big thanks to all BFF sebab sanggup meluangkan waktu utk bersama pd hari tersebut. Terutamanya Wada. Last2 minit dah keputusan te. We love u Wada!!

Finale, semoga persahabatan kita yg dari seusia rebung hingga ke buluh ini berpanjangan hingga hujung nyawa.  Terima kasih kerana menjadi sahabat sejati. Setiap yang baik dan elok itu adalah daripada Allah S.W.T dan yg x berapa baik dan kurang elok itu tentunya dari aku, hambaNya yang kerdil di muka bumi ini.

Terima kasih sbb baca sampai abes! Sekian..ehik!

Regards,
Siti Jamilah Binti Che Saad
JPM,Putrajaya.

7 comments:

  1. Karangan yg bagus.. mungkin perlu di tambah dengan pantun 2 atau 4 kerat.. di klasikkan dengan "pada suatu hari" sbgai pembuka crita hihi..tulisan yg hijau sesuai dgn pilihan politik semasa dan gambar HD yg digunakn menceriakan lagi pembawaan cerita.. teruskan penulisan shgga dpat dijudulkan dlm buku.. kipidap n dongibap..hihi

    ReplyDelete
  2. Aku nk tiyak..huhu..dhla tggl ku sja d sbrang lut..mu n fizah dh blik malaya..pray for me..soon...lap u all babes!!! 😍😍😍😍😍😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn sedih2 la..inshaaAllah nati mu dapat gak balik Malaya..biar ms menentukan segalanya deh.

      Delete
  3. ohoii..aku xmoh kopi nak milo o..hik3..pendahuluan te rsa nk tiyak la..tp mr d tgah xjadi nk tiyak..ksimpulannya mu xsesuai tulis cita sedey!..k bai

    ReplyDelete
    Replies
    1. baikkkk..aku bt cerita sedih sat g meleleh pulak mu nak baca..hahah..kbaii

      Delete
    2. Rindunya semua😭😭😭 bila la agaknya bleh jupa lagi

      Delete