Tuesday, July 31, 2012

~ D Kapit ~


Gambar di atas adalah roti canai goreng. Ha...makanan ni hanya terdapat di Kapit sahaja tau. Menurut org2 lama2 di Kapit la, aku bukannya tau sgt sejarah makanan ni. Tp sebelum neh mmg aku tak pernah tau ada roti canai goreng. 1st time aku order, terkedu aku tgk keadaan roti canai yg pada pendapat aku sudah tentu sepertinya roti canai yg biasa aku tengok dan makan. Huhu...rupanya lain sekali apa yg aku dapat. Berbeza!!! Mujur sedap...haha


Ini pulak makanan pembuka selera. Hahaha...aku ingatkan kerabu mempelam..rupanya org panggil Sambal Kedondong. Haha..buah kedondong pun boleh buat sambal. Kreatif betul. Kenapa aku tak terfikir nak masak makanan macam ni dulu ek? hahaha



Jauhnye jarak dari Sibu nak datang Kapit. 3 jam jugaklah. Jauh x jauh sgtlah kan.. Kebas jugak la duduk dalam bot ekspress yg sejuk di simbah penghawa dingin. Cewah!!!!! Penghawa dingin? Ayat aku memang tak boleh blah...hahaha..Aircond lah!




Hmmm...antara yg paling menarik utk di paparkan di bulan Ramadhan berhampiran dgn cuti2 nak menyambut Aidilfitri. Kek Lapis Sarawak pula terkenal of coz la d Sarawak. Dekat Kapit pun ada la sebab Kapit kan sebahagian daripada Negeri Sarawak Bumi Kenyalang neh. Sedap neh, boleh juga di buat juadah berbuka. Tapi suka di ingatkan bahawa Kek Lapis Sarawak sgt la manis,jd ambil la dlm kuantiti yg sikit jer la yer...

Sebut pasal Kek Lapis Sarawak, aku teringat jugak dkt sorg kakak d pejabat aku. Pandai neh buat Kek Lapis Sarawak. Kalo ada peluang, aku nak belaja juga buat Kek Lapis tu. Kalo dgr macam susah..Blum cuba blum tau!!


Cantik2 kain batik kat Kuching nun. Aku dpt tgk pun sebab memba dekat pjbt aku jd penjual kain batik sarawak. Banyak betul org berniaga di ofis aku neh. Apa pun selamat berjaya kpd mereka yg suka berniaga neh. Aku pula suka tgk jer.. Apa kes da?! Cuba la aku ni beli ke, dpt jugak membantu kwn2...haha

K la...cukup untuk kali ini..jumpa lg di lain waktu yer alls.  :)







No comments:

Post a Comment